Ortofon

Det danska märket är legendariskt och bygger sin styrka på den oändliga serie pickupdesigner som passerat revy sedan företaget grundades 1918. I begynnelsen ägnade sig företaget åt ljudfilm och deras första pickup dök upp 1948, en moving coil-konstruktion som följde på ett graverhuvud för tillverkning av grammofonskivor man redan utvecklat för industrin.

Den första tonarmen introducerades 1953 och inte ens japanska Ichikawa Jewel, tillverkaren av Jelco, har en så lång historia. Därför är det lite av en historiens paradox att Ortofon sedan 2010 låter Ichikawa Jewel Company tillverka sina tonarmar men, efter särskilda specifikationer. Ortofon har avböjt Ichikawas idé med extra oljedämpning i lagerhuset och väljer istället att på vissa modeller dämpa resonanser direkt i armröret.

Det är möjligen okunskap när ärevördiga The Absolute Sound 2013 antog att Ortofon själva tillverkade armen i ”sin fabrik” utifrån ”delar gjorda av OEM-företaget i Japan. Tidningen fann armen en smula ”old school” men så välljudande att den fick en egen recension.

http://www.theabsolutesound.com/articles/ortofon-ta-110-tonearm-with-ortofon-cadenza-black-cartridge/

Det förefaller oss tveksamt att en Original Equipment Manufacturer bara skickar ett paket lösa delar till Danmark, i synnerhet som armen ser identisk ut med armar som från tid till annan burit märket Jelco eller andra namn. Men enligt artikeln finns ytterligare en skillnad mellan Ichikawas armar under egna märket Jelco, och det är att Ortofon specificerat lager utifrån sina krav. Det är enligt TAS bättre lager i Ortofon-armarna än de som finns i Jelco, vilket också förklarar prisskillnaden mellan dem.

Att den grundläggande designen (”old school”) ännu hänger med (Ortofon har tidigare i sin historia haft liknande s-formade armrör) beror på att det är svårt att förbättra en design som i grunden är lyckad! Armarna kan dessutom hantera nästan alla pickuper på marknaden trots att de har lite högre massa än särskilt tillverkare som använder kolfiberrör.

www.ortofon.com